12-05-2019: VV Helden 1 – SV Melderlo 1: 4-1

De wedstrijd op sportpark Kerkeböske begint deze middag iets later i.v.m. het houden van 1 minuut stilte voor overleden erelid Janus Teeuwen van VV Helden.

Melderslo weet waarvoor het gekomen is (3 punten) en begint goed aan de wedstrijd. In minuut 10 leidt hun spel tot een corner. Deze wordt ver buiten de zestien voorgegeven. Martijn kallen brengt de bal opnieuw hoog voor het doel en bij de tweede paal laat de geheel vrijstaande Bart Teeuwen met een gerichte kopbal 0 – 1 aantekenen.  Een prima start, maar 6 minuten later is het alweer gelijk. Ditmaal is het Helden dat de corner mag nemen. Een inschattingsfout van de Melderslose verdediging wordt met een schot over de grond direct afgestraft.  Vanaf dit moment heeft Helden het betere van het spel. In minuut 38 wordt met een mooie aanval en via een mooie dieptepass de spits randje buitenspel gevonden. Hij weet wel raad met deze kans en schiet met links beheerst binnen. 2 minuten later is het opnieuw bijna raak maar gelukkig brengt de paal redding. Het gaat niet van een leien dakje voor Melderslo deze middag en toch is het vlak voor rust bijna weer gelijk. De kopbal van Gijs Coenders op de vrije trap van Jeroen Gubbels mist de kruising op een haartje.

De tweede helft begint met enkele overtredingen en heeft tot gevolg dat er meer passie in en rond het veld te constateren valt. Halverwege de tweede helft wordt met mooi combinatievoetbal Bart Verheijen de 16 ingeloodst. Zijn slim hakballetje brengt Peter Spreeuwenberg in scoringspositie maar zijn schot gaat voorlangs.  Het verlies voor Melderslo is echter  groter dan alleen deze gemiste kans. Bart Verheijen moet namelijk na deze actie het veld verlaten met een hamstringblessure. Zijn vervanger Dennis Gubbels staat nog maar net koud in het veld of Helden straft opnieuw onoplettendheid af. 3 – 1.  In de 75e minuut laat een onbeschofte overtreding van de linksback van VV Helden de scheidsrechter geen andere keuze dan direct rood te geven.

Met elf tegen tien krijgt Melderslo nog wel enkele kansjes maar de aansluitingstreffer wordt niet gemaakt. Integendeel. In de 85e minuut maakt Helden de 4 – 1. Voorafgaande aan dit doelpunt is er een opstootje tussen Martijn Kallen en de spits van Helden. Waar volgens de regels geel en rood gegeven had moeten worden laat de scheidsrechter het bij geel en geel. En volgens de auteur paste dat ook beter bij de duels die beide heren deze middag op de grasmat “uitvochten”.

Uiteindelijk een terechte nederlaag voor de ploeg van Wim Rijs. Met nog twee wedstrijden voor de boeg blijft het daardoor ongemeen spannende in de kelder van de 3e klasse C.